Waktu

Thursday, September 3, 2009

KEPALA LEMBU - Satu Kontravesi



Pada 28/8/2009 selepas solat Jumaat di Masjid negeri, Shah Alam Selangor sekumpulan penduduk Seksyen 23 Shah Alam dengan beberapa NGO Melayu yang dianggarkan lebih kurang 50 orang mengarak kepala lembu yang masih berdarah serta sepandok ke bangunan Setiausaha Kerajaan Selangor sebagai bantahan kepada Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, exco kebajikan negeri Rodziah Ismail dan exco kesihatan Dr A Xavier Jayakumar sebagai bantahan dan protes cadangan pemindahan kuil Hindu dari seksyen 19 ke kawasan mereka syeksen 23..

Perseolannya kenapa “ KEPALA LEMBU “ yang dijadikan mangsa…… Adalah sangat malang bagi mereka yang terlibat membawa, mengheret, memijak sera meludah kepala Lembu ini, sedangkan bahagian bahagian yang lain dijual untuk kepada kaum muslimin. Bagi aku mereka ini sudah hilang pertimbangan yang waras dan berpemikiran secara perimitif dan tidak bertemadun…… Banyak cara lain yang boleh diusahakan bagi mengatasi permasalahan ini dan bukan melalui cara yang boleh menimbulkan isu sensitiviti perkauman.

Apa yang aku ingin ulas kenapa pehak Polis yang dikatakan lebih kurang 10 orang sedang berada berhampiran tidak berbuat apa apa, sedangkan mereka secara terang terang melanggar Sek. 27 Akta Polis dan di bawah AKTA HASUTAN . Walau apapun alasan yang diberikan oleh Polis…… Kegagalan pehak Polis bertindak menangani permasalahan ini telah mengundang kontravesi. Rakyat akan mempersoalkan Adakah pehak Polis sudah hilang pertimbangan profesinalisma kepolisian mereka hingga membiarkan isu sensitiviti kaum dan agama berlalu sahaja di hadapan mata mereka tanpa berbuat apa apa.

Isu ini telah berlalu hampir seminggu KPN telah berjanji akan mengheret mereka yang terlibat dalam demonterasi ini kemuka pengadilan. Bukti dan fakta melalui gambar serta Vidio disebar secara meluas dalam blog, Web internet,. Rakyat masih menunggu dan menunggu bilakah agaknya mereka yang tidak bertemadun ini diheret kemuka pengadilan…. Mari kita sama sama tunggu…… Wassallam…..

No comments: