Waktu

Tuesday, January 20, 2009

AL FATIHAH buat sepupuku Allahyarham HASSAN

Assallamulaikum………….
Kira-kira jam 6.30 petang 17hb. Ramadzan 1429 selepas perkembumian allahyarhamah kakakku Safiah, aku melangkah longlai dari tanah perkuburan bersama sepupuku bernama Hassan bin Hj Sulaiman, semasa itu ia menunjukkan kepadaku sepohon pokok bunga mawar yang rendang,dibawahnya redup, bersih dan bunganya memutih bertaburan diatas bumi. Sepupuku berkata, cuba lihat dibawah pokok mawarni belum ada sesiapa yang dikebumikan disini, alangkah baiknya kalau aku mati nanti dikebumikan disini, tempat yang redup, bersih dan sentiasa ditaburi bunga….tanyanya lagi, kamu takut matike?....Aku tak cakap apa-apa, sambungnya lagi aku sekarang sikitpun tak takut mati, kalau Allah nak matikan aku, aku redo atas ketentuannya. Kemudian akupun berkata kepadanya Semua yang hidup pasti akan mati, tetapi aku msentiasa berdoa kepada ALLAH supaya melanjutkan usiaku kerana aku rasa aku masih lagi serba kekurangan apa yang hendak kubawa kesana?....Hassan bertanya apa yang kamu rasa yang tak mencukupi lagi, kan kitani orang Islam, ALLAH menjanjikan setiap orang islam yang mengaku ALLAH itu tuhan yang esa dan Nabi MUHAMMAD adalah Rasulnya akan dijanjikan SURGA….Aku cakap itu betul, tapi itu bagi orang-orang Islam yang sentiasa mengerjakan segala suruhannya dan meninggalkan segala laranganya,tetapi bagi orang yang mengaku beragama Islam tetapi tidak mengerjakan segala suruhannya dan sentiasa melakukan perkara mungkar, pasti NERAKA juga yang menantinya……Katanya lagi, apabila kita mati hanya 3 perkara sahaja yang dijanjikan ALLAH akan dapat menolong kita di alam kubur….. Pertama….AMALAN SOLLEH yang ikhlas kita kerjakan didunia, Kedua…..sedekah jariah yang dapat dimanfaatkan dan Ketiga.... ANAK YANG SOLLEH sentiasa mendoakan keampunan dan kesejahteraan Ibu bapanya. Apa yang paling menakutkan lagi ialah harta-harta yang kita tinggalkan di perolihi dari sumber-sumber haram yang tidak diredai Allah Selagi nak cucu kita mewarisi harta-harta tersebut pasti, kita akan menerima seksaan yang berterusan hingga hari Kiamat dan pada hari penentuan.Nauzubillah………

Aku berkata kepadanya, cuba kitra muhasabah diri kita dan anak-anak kita….Sebagai IBU BAPA kita memberi pendidikan yang sempurna kepada anak-anak kita supaya mereka hidup senang dan tidak sesusah kehidupan saperti kita dahulu, Adakah mereka-mereka ini boleh menolong kita apabila kita berada dialam Barzah nanti……Adakah mereka-mereka ini mengerjakan rukum Islam yang kelima, terutama SEMBAHYANG LIMA WAKTU, mengeluarkan zakat daripada limpahan harta yang diperolihi, Adakah ada di antara anak-anak kita selepas dia sembahyang, mereka mendoakan kebahgian kehidupan kita dan sentiasa bershukur atas harta yang ALLAH kuniakan? Mungkinkah apabila kita mati nanti adakah mereka ini menjadi anak yang SOLLEH yang sentiasa berdoa kepada ALLAH supaya kita dihindarkan dari malapetaka siksaan ALLAH dan menempatkan kita bersama-sama kaum muslimin……Saperti apa yang kita lakukan sekarang setiap selepas sembahyang kita sentiasa berdoa kepada ALLAH supaya ALLAH memberi kerahmatan kepada Ibu bapa kita dan semua kaum muslimin yang berada di alam Barzah……..Maha suci ALLAH yang maha mendengar, lagi maha mengetahui kami pohonkan doa-doa kami dimakbulkan… Amin Yarabbalallamin……….

Sesungguhnya janji ALLAH maha benar,kami tunduk dan sujud diatas ketentuanmu…….Pada Jam 5.30 pagi 23hb. Muharam,1430 bersamaan 20hb. January, 2009 jam 5.30 pagi di Wad 2A katil No. 42 Hospital Besar, Ipoh, Perak seketika usianya 50 tahun maka kembalilah kerahmatullah sepupuku bernama HASSAN BIN HJ SULAIMAN dengan meninggalkan seorang isteri dan 4 orang anak………..Dari ALLAH kita datang dan kepadanya kita dikembalikan. Pada penghujung tahun hijrah 1429 Allahyarham menjalani pembedahan dibahagian kepala akibat ketumbuhan yang berlaku atas otak kanan, selepas pembedahan keadaan fizikalnya amat lemah dan tidak mampu bergerak dan sentiasa dibantu oleh isterinya…..Dikala nafasnya masih ada dia berwasiat kepada isterinya, jika dia mati kebumikan dia ditanah perkuburan kampong isterinya di LASAH, Ipoh, Perak………….Dikala aku melawatnya pada 09hb. Muharam 1430, apbila aku melihat keadaan fizikalnya, tak sampai hatilah pulak aku mengingatkannya apa yang diperkatakannya pokok bunga mawar di atas perkuburan tempoh hari………….Walau apapun aku tahu sepupuku itu orang yang baik dan sentiasa mengingati ALLAH……Aku sentiasa berdoa supaya ALLAH mengampuni dosa-dosanya,, rahmatilah ia dan tempat Rohnya dan jasadnya di dalam golongan orang-orang mukmin……..AL FATIHAH…….Ami
n Yarabbalalamin……..

No comments: