Waktu

Thursday, January 15, 2009

BOHONG atau TERPAKSA BERBOHONG


Bismillahirrahmanirrahim..........

Pada 09hb. Muharam 1430 bersamaan 06hb. January. 2009 bermulalah senario penamaan calun Pilihan Raya kecil Parlimen Kuala Terengganu . Selepas jam 11.00 pagi maka berbicaralah memanda Pengerusi Plihanraya bahawa 3 calun disahkan bertading Parlimen Kuala Terengganu pada 20hb. Muharam 1430 bersamaan 17hb. Januray, 2009. Dari saat itu maka berpusu-pusulah pemimpin dari peringkat Nasional dan negeri sama ada dari parti BN atau pun dari PR ke Kuala Terengganu untuk memikat rakyat jelata disana…Tidak cukup setakat itu media letronik, media masapun berkempenlah sama dengan berbagai-bagai isu yang kadang-kadang aku tengok mereka yang menulis dan membebel macam orang bodohle pulak…..Bila aku berfikir pulak kesianle kat depatu, bukanle depa nak berkempen sangat dengan partitu, tapi terpaksa kena buat, kalau tidak nak cari rezeki kat mana…..So buatle yang terbaik walaupun rakyat kata kamutu tukang sondol dan bodoh sokmo…….

LUCUKAH atau BENAR

Pada suatu hari aku pergilah kesebuah kampong agak terpencil di Kuala Terengganu, sampai disana aku singgah di sebuah kedai runcit. Pada masa itu aku lihat tauke kedai menggunakan alat penimbang eletronik warna hijau puteh, aku pun berasa heran kedai kampong macamnipun pakai penimbangnike. Akupun bertanya kepadanya…Kenapa tak pakai penimbang kilo atau penimbang dacing……Lantas tauke kedaini bagitahu, kini zaman teknologi mana boleh pakai penimbang lama kerana penimbangtu dah lama lebih 50 tahun mana boleh pakai lagi…..tak relevan lagi zamanni…… Aku tersenyum sinis, rupanya orang kampong lani dah pandai cakap ‘ Relevan dan teknologi’ rupanya……..

DISUATU MALAM

Pada suatu malam ketika aku sedang memancing dtepian sungai, waktu itu ku lihat bulan sedang mengambang dikelilingi awan puteh yang kukira menyerupai kalimah ALLAH . Ketika itu juga tiupan angin bagitu nyaman menyusup selesuluruh sunabariku……….Aku bershukur kehaderat ALLAH kerana bagitu besar nikmat ciptaanya yang takkan luput hingga hari kiamat…..Semuga ALLAH merahmati dan mmeredai orang-orang yang sentiasa berkatakwa dan bershukur kepadanya…..YA ALLAH YARABBALALAMIN………

BOHONG atau TERPAKSA BERBOHONG

Aku sajeje nak bagi lagi panas senerio kempen Plihan Raya Kecil Parlimen Kuala Terengganuni……pasal aku aku rasa bodohnya pemimpin berbangsa Melayu dan beragama Islamni berbohong atau terpaksa berbohong kepada rakyat…….Aku nak cakapni aku taknakla cakap siapa dia pemimpintu…..Aku bekas Pegawai Penyiasat Polis aku sedikitpun tak takut kat pemimpin pembohongni……..Aku tahu sangatle macamnana Pegawai kerajaan dan pemimpin bekerja dan memputar belit rakyat……Cuma kekadang mereka tak sedar merekatu dipilih oleh rakyat dan gaji serta elaun dibayar dari wang rakyat…………

1. Dulu ada menteritu cakap 5 hakim yang diberhentikan pada zaman Tun Dr. Mahadhir bukan dipecat, tetapi berhenti awal, itu sebab pencennya dibayar…tiba-tiba lepastu Tun Mahadzir bagi bukti mereka bukan berhenti awal, tapi dipecat……Menteritupun minta maaflah kerana kebodohannya…..maka Karpal Singhpun minta diambil tindakan kerana meneteri itu berbohong, tapi sampai sekarang pun Pandikar Amin Mulia bersikap bacul tak berani buat apa-apa……

2. Yangni jadi kat Perak pulak, kecoh bekas menteri Besar yang dulu kata Kerajaan Pakatan Rakyat tak bagi guna dewan Orang ramai……Sibuklah kat Dewan negeri Perak bahas usulni…..Aku nampak MB Perak Datok Sri Nizal senyum saje…..rupa-rupanya orang Umno nak guna dewanni untuk tujuan Politik, patutle Dato Sri Nizal tak bagi…..pasal dewantu untuk orang ramai buat ektiviti kemasyarakatan, bukan tujuan Politik…..Bukannya macam umno 50 tahun dulu dewantu macam mak bapak dia punya……

3. Baru-baru isu KELAS KEMAS dikunci di Selangor dan Perak……Sekali lagi menterini berbohong, Cuma Kelas kemas kena pindahle kebangunan sendiri atau disewa, tak bolehlah beroperasi di Dewan orang ramai…….Menterini sibukle kata Kerajaan Perak dan Selangor kunci…..Kena fahamle orang kemas bakti kamutu bagus,gajipun dah banyak, jadi relevanle sikit dewantu untuk orang ramai bukan untuk kelas kemas……Tak baik kita berbohong kat Rakyat tambah-tambah lagi kalau kita baru balik dari MAKKAH.

4. Sebelum pilihanraya Kecil Parlimen Kuala terengganu, Ketua Polis Negara (KPN) cakap dia peruntukan 6,000 orang anggota Polis jaga keamanan sebelum, semasa dan selepas pilihan rayani………Bagiku banyaktu anggota Polis, macam nak perangle pulak…..Parti PAS pun komenle, buat apale banyak sangat Polis kat sana, kan baik pergi tempat lain sama jaga keselamatan orang sebab kes jenayah banyakni…..Tiba-tiba aku dengar dalam berita TV putar Alamtu munculle menteritu cakap anggota Polis jaga Pilihan Raya 3,500 orangje bukan 6,000 orang…..mana satu betulni…..KPN Bohongke atau menterini terpaksa cakap bohong…

5. Baru baru PesuruhJaya PAS Terengganu bagitahu SPRM ada kegiatan rasuah oleh orang UMNO dalam Pilihanrayani…….Maka diapun kena ambil stetmenle (Rakam percakapan). Sibukle media satu Malaysia Datok Mustafa Ali buat tomahan…..Bila diajukan insiden ini kepada memanda Menteri, aku nampak mukanya macam terkejuk berokle katanya mana ada Umno amalkan Rasuah……Aku tegelak besarle, semua orang tahu dalam pemilihan Umno bahagian baru-baruni berlambak isu rasuah, hinggakan Pengerusi Disiplin Umnopun tak dapat buat apa-apa……Pembohong lagi……

6. Timbalan Memanda Menteri pula bagilah macam-macam projek, wang intinsif rangsangan ekonomi, royalti minyak, bagi duit buat dewan dan macam-macam lagi……Bila PAS bagitahu kenapa bagi semasa kempen Pilihan Raya , tidak dahulu lagi…..Timbalan Memanda menteri kata ini bukan isu semasa Pilihan raya, tetapi memang tanggong jawap kerajaan bagi kesejahteraan Rakyat………Sekali lagi timbalani berbohong, kenapa tempat lain dia tak bagi, tapi kat Kuala Terengganu saje…..Apa dia ingat rakyat macam aku bodohke atau dengan hampa yang lain-lain……..

Sebelum aku mengakhiri kata, aku ingin bagitahu sesiapa yang membaca blog ini, aku meramalkan PAS akan menang dalam Plihan Raya ini dengan mejoriti lebih dari 1,000 undi……..Aku bukan tukang ramal tapi aku bekas anggota Polis, aku boleh tahu siapa yang akan menang………Pada Pilihan Raya ke 12 aku ramal, Selangor, Wilayah Persekutuan, Kedah, Pulau Pinang, Kelantan akan jatuh ketangan Pembangkang manakala, Perak, Terengganu, Perlis ( 50 – 50 )……Ramalanku 80% betul…….Aku Yakin dan Percaya……

Aku rasa takatni sajele aku tulis, nanti bila aku cakap banyak, bila depa cek aku punya blog depa panggil aku pulak, tapi aku tak takutpun pasai masa aku kerja Polis dulu aku kerja macam hamba, gaji kecil kerja macam nak mampos, siapa pedulu aku salah sikit depa tahan kerja aku…..Satu tahun aku kena tahan kerja……langsong sapapun tak peduli…..tapi aku punya pendirian macam Datok Sri Anwar Ibrahim…….LAWAN TETAP LAWAN……..Bertemu lagi selepas 24hb. Muharam 1430……..Wassallam………

No comments: