Waktu

Saturday, January 3, 2009

DARI MIMBAR JUMAAT..............

Assalamullaikum............
Pada 05hb. Muharam 1430 semasa aku sedang berada di dalam sebuah masjid di daerah Manjung aku kagum dengan kemerduan laungan azan dan kelancangan Imam membaca khutbah yang menusuk kesunabari makmum yang mendengarnya. Susana ini teringat semasa aku berada di MasjidilhAram Makkah pada bulan Ramadzan tahun 1428 hijrah yang lalu. Mimbar Jumaat pada hari itu mengutuk kezaliman rijem zionis Israel keatas kaum muslimin Plastine yang mengorbankan lebih 400 orang dan lebih 2000 orang cedera. Disamping mimbar juga menyentuh suasana orang muslimin menyambut kedatangan tahun baru hijrah dan tahun baru masihi yang sangat berbeza.Alhamdullah makmum senyap sunyi mendengar khutbah ini hinggakan ada yang menitiskan air mata. Salepas sahaja solat jumaat,solat hajat pula didirikan untuk memohon kehadrat ALLAH supaya kekejaman zionis Israel diberhentikan. Serentak itu juga derma rakyat Plastin dilancarkan. Inilah sahaja yang mampu dibuat oleh kaum muslimin yang tidak mempunyai apa-apa kuasa. Semuga ALLAH memberi faufik dan hidayahnya serta kesabaran kepada rakyat Plastine yang sangat tersiksa ini..

Pada 1hb. Muharam 1430 bersamaan 29hb. Dec, 2008 maka bermula tahun baru hijrah ke 1430 . Pada peringkat awalnya diseluruh masjid, surau dan ada juga di rumah-rumah persendirian kaum muslimin membaca surah Yassin dan ayat-ayat suci Al Quraan serta memperbanyakkan sembahyang sunat serta berdoa supaya diberi kenikmatan dan dihindarkan mala petaka di hari-hari mendatang. Alhamdullah bersyukur kita kehadrat ALLAH kepada kaum muslimin yang menginsafi perjuangan menegakkan kesucian agama Islam perlu diteruskan hinggalah ke hari kiamat. Pada keesokkannya pula sambutan Maal Hijrah disambut pula diperingkat negeri dan Negara dengan pemimpin yang berkuasa memberi ucapan supaya umat Islam tarus bersatu dan menjadi Al Quraan dan al hadis sebagai pendoman hidup supaya kita menjadi umat yang kuat dan disegani. Media letronik dan media masapun sibuklah menyiarkan sambutan maal hijrah ini dengan pembacanya berpakaian menutup aurat.

Pada Detik tengahmalam jam 0001hrs 1hb. January,2009 bersamaan 4hb. Muharam 1430 maka disambutlah pula tahun mesihi penoh meriah dengan percikan bunga api dan dentuman mercun diselruh daerah, negeri dan Negara bagi menandakan kemunculan tahun baru. Seawal jam 7.00 malam 31hb. Desimber, 2008 beribu ribu rakyat Malaysia berbilang kaum terutamanya kaum muslimin, ada yang berpasangan, ada yang membawa anak isteri, berkumpul dihadapan Jam besar sambil melihat jarum keramat berdetik keangka melepasi 12.00 tengahmalam.Apabila tiba masanya maka bersoraklah mereka dengan keseronokan yang tidak terhingga melihat percikan bunga api bekerlipan diudara sambil mengucapkan selamat tahun baru mesihi. Manakala di Pub dan kelab malam serta restoren ada juga kaum muslimin mengucap selamat tahun baru dengan minum arak dan berbagai festa yang lain. Media letronik sama ada yang berbayar atau milik pemerintah dari awal lagi mengadakan berbagai-bagai acara hiburan sensasi dengan pengacaranya berpakaian tidak lagi menutup aurat. Pada keesokkan harinya media letronik pun menyiarkan timbunan sampah sarap yang ditinggalkan di Padang dan ada pula berita tangkapan akibat pergaduhan dan festa sex sempena sambutan tahun baru mesihi ini, termasuklah beberapa individu yang beragama Islam…..nausubiillah…..Semuga ALLAH memelihara aku, anak-anakku, kaum keluargaku dan semua kaum muslimin yang beriman terhindar dari gejala yang menjadi kemurkaan ALLAH.

Aku membicakan topic mimbar Jumaat ini bagi menganalisa sendiri berpandukan dengan akal yang sedikit ini bagi menginsafi diriku sendiri, anak-anakku, kaum keluargaku dan kaum muslimin yang terbaca tulisanku ini. Sebenarnya aku tidak mempunyai apa-apa kuasa bagi merialisasikan apa yang aku perkatakan, cuma mungkin bagi orang-orang diberikuasa dan beramanah boleh memikir dan merialisasikannya……..

Saperti dalam tulisan aku terdahulu kekejaman zionis Israel yang berterusan ini, tidak akan mampu diberhentikan, sama ada Pertubuhan Negara-negara Islam, Liga Arab maupun PBB……kerana apa?.....Negara Islam dan umatnya tidak ada kekuatan fizikal dan ketinggalan maha jauh dari segi teknologi ketenteraan……kekayaan yang ALLAH kurniakan kepada Negara Islam tidak dinmanfaatkan untuk menjaga kesucian agama dan umat Islam sendiri……Bagiku tidak payahlah diadakan apa-apa persidangan kerana ia tidak boleh berbuat apa-apa, cuma membazirkan wang negara sahaja. Cuma dalam pemikiranku kenapa Negara Islam tidak belajar dari hikmah kemusnahan tentera bergajah Abrahah yang cuba menakluk Makkah sebelum kelahiran Nabi Muhamad S.A.W. ALLAH menghantar sekumpulan burung-burung bernama “ABABIL” membawa batu-batu keras lagi maha panas melontar kepada tentera Abrahah sahingga hancur saperti daun-daun yang dimakan ulat……Senerio serupa inilah juga kita lihat sekarang pesawat-pesawat udara rijem Ziones Israel, pesawat udara USA memusnah dan mengalahkan orang-orang Islam dibumi plastine, Iraq dan Afganistan. Di dalam Al Quraan ALLAH menyebut…..Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu selagi kaum itu tidak mengubah nasib kaumnya sendiri?......Kenapa harus berserah sahaja kepada ALLAH sedangkan kita sendiri tidak manfaatkan akal fikiran dan kekayaan dan sumber alam yang ALLAH berikan…..Semua umat Islam tidak boleh menafikan semua kejadian adalah dibawah ketentuannya, tetapi kita tidak boleh menyerahkan bulat-bulat atas ketentuannya tanpa kita berusaha menggunakan akal kita bagi merubah pesipsi kita…..Banyak sekali dalam Al Quraan tuhan menyebut…….” Bagi orang-orang yang mahu berfikir “ Ini bermakna kita perlu berfikir dan berusaha serta berdoa kepada ALLAh supaya merestui apa-apa yang kita usahakan bagi menyelamatkan kaum muslimin……..Jangan kita menjadi umat yang jahil dan bodoh sahingga sumber kekayaan dirampas dan pemikiran kita diexploitasikan kuasa yang menzalimi umat Islam sendiri…..Adakah kita mahu melihat dan mendengar beberapa ratus ribu atau berjuta-juta umat Islam terbunuh atas kezaliman dan kita hanya mampu berdoa dan memberikan sedikit bantuan atau sekadar kita hanya simpati sahaja……Pemimpin-pemimpin Negara Islam yang kaya dan mampu perlu bangun, berani maksimumkan sumber yang ada bagi menjaga kesucian agama Islam khas umat Islam seluruh dunia……Umat Islam pula kembalilah kejalan yang diredai ALLAH, ikuti segala suruhannya dan tinggalkanlah segala larangannya……..Mohon maaflah andainya ada kesilapan dalam tulisan ini, aku tidak mempunyai apa-apa kuasa cuma sekadar sedikit akal dalam pemikiranku, semuga ALLAH memberi menfaatkan kepada pemimpin pemimpin Islam yang berkuasa bagi menyelamatkan umat Islam……..Wallahuallam…………

No comments: