Waktu

Wednesday, November 11, 2009

INIKAN NILAINYA HARGA DIRI WARGA EMAS

Assalamulaikum / selamat sejahtera 1 Malaysia

Beberapa hari yang lalu aku balik ke Kampong asalku….. Selmasa dalam perjalanan balik aku singgahlah di rumah seorang kenalanku yang sudah bergelar “ Warga Emas”….. Dalam perbualan itu beliau memberitahu….. baru baru ini semua WARGA EMAS, IBU TUNGGAL, OKU dan ANAK YATIM tidak mengira kedudukan, sama ada yang kaya, miskin, papa kedana diberikan sedekah =
1. 5 kilogram beras,
2. 2 kilogram gula,
3. 5 kilogram minyak masak,
4. 1 tin biskot kering,
5. Wang tunai RM50/-
Pemberi sedekah ini memaklumkan – Inilah konsep 1 Malaysia dimana betapa perihatin pehak kerajaan untuk membantu “KESUSAHAN “ golongan ini….. dimana setiap orang tidak dipinggirkan….

Bila aku mengutarakan pertanyaan, apakah motif pemberian sedekah ini?.... Kenalanku menjawap….. Kami tidak meminta, tetapi apa yang mereka bagi aku kebaslas….. lagipun wang yang dibelanjakan itu bukan wang dia….. tapi wang Rakyat…. Dia bagi kami hanya banyaktu, tapi yang dia kebas berapa banyak aku tak taulah….. takan dia bukan buat kerja sukarela….. lagipun aku bukan tak kenal siapa yang menguruskan sedekah ini….. Manusia hudup 2 Alam…… Aku hanya mampu tersenyum, tetapi tak maulah komen apa apa…..

Semasa memandu kereta….. aku pun terfikir….. alangkah rendahnya Nilai harga diri golongan ini…… terutama golongan “ WARGA EMAS “….. Walau apaun aku masih bernasib baik kerana belum diketogerikan “ WARGA EMAS “ Aku pasti nilai harga diriku tak mungkin boleh dibeli dengan harta kekayaan…
Semulia mulia nilai seseorang manusia itu apabila dia sentiasa memelihara dirinya dari melakukan perkara yang mungkar, bertakwa dan beriman denganya ALLAH…. Itulah Semulia mulia nilai manusia disisi ALLAH…… Wassallam…..

No comments: