Waktu

Monday, October 5, 2009

RUMAH TERBUKA FARAHIN

Assalamulaikum / Salam seanika Nusantara

Bulan Ramadzan yang penoh kemulian dan keberkatan telah berlalu 15 hari yang lalu. Ini bermakna kita berada di bulan Shawal yang bagi setengah orang melebelkan bulan ini satu bulan dalam setahun mesti disambut dengan penoh kemeriahan dan kegembiraan, tetapi bagi mereka yang lebih mengerti bulan ini adalah bulan kesyukuran kerana kemenangan bagi umat Islam yang berjaya mengawal dan menahan hawa nafsu selama sebulan berpuasa…..pun bagitu adalah sangatlah beruntung bagi mereka mereka yang berpuasa “ 6” hari dibulan syawal dengan penoh keikhlasan dan keinsafan dan meredai ketentuannya….. dijanjikan seolah olah mereka ini berpuasa selama setahun…….

Sejak terbitnya fajar syawal hinggalah mungkin tebenam matahari diakhir Syawal kebanyakan umat Melayu yang beragama Islam akan merayakan syawal ini dengan berbagai anika warna dan wancana…..terutama yang berkemampuan akan mengadakan “ RUMAH TERBUKA” bagi memeriahkan sambutan Syawal ini. Itu senerio yang kita lihat “ PESTA SYAWAL” selama 1 bulan dalam setahun bagi kebanyakan umat Melayu yang beragama Islam…….

Selepas ini kebanyakan umat Melayu yang beragama Islam tidak lagi ambil peduli tentang bulan bulan dalam klender Islam (Hijrah) terkecualilah bagi umat Islam yang diizinkan ALLAH menunaikan fardu Haji ke Tanah Suci Mekkah pada bulan Hulhijjah nanti…..dan selepas itu mereka hanyut dengan kelender masihi terutama menjelang tengah malam tahun 2010…..

Walau apapun bagi memenuhi permintaan anak bongsuku yang akan menduduki peperiksaan SPM pada tanggal 01hb. Zulhijjah, 1430 bersamaan 18hb. Nov, 2009….. maka aku tuniakanlah permintaanya untuk mengadakan “ RUMAH TERBUKA “ pada hari ini 16hb. Syawal 1430 dalam suasana sederhana sahaja almaklumlah dah bergelar “ Pesara “ mana boleh buat macam orang kaya kaya….tetamunya hanya kawan kawan sekolahnya dan sahabat handai terdekat……Alhamdulillah aku bersyukur atas keizinanya dan aku pohon hindarkan aku dari sifat takabur dan Riak……

Gamabar gambar Lokasi dan menu Jamuan.....


No comments: