Waktu

Friday, October 23, 2009

PENJAWAT AWAM TAK DAPAT BONOS

Pada 23/10/2009 petang Jumaat, Perdana Menteri 1 Malaysia telah membentangkan belanjawan tahun 2010. Belanjawan yang menyedihkan penjawat awam kerana tidak ada bonos…… Walau apapun atas rasa belas kesihan PM 1 Malaysia bagi jugaklah penjawat Awam RM500/- itupun bagi penjawat Awam “ sokongan “ telah dibayar separuh sebelum hari raya Aidilfitri yang lalu…..yang lain lain hingga DG45 akan dibayar bulan Decemer ini…..

Penjawat Awam tak perlulah berkecil hati kerana konsep PM 1 Malaysia “ Rakyat didahulukan, Pencapaian di utamakan “ So Penjawat Awam kenele faham, kamu bekerja untuk rakyat dan gajipun dibayar oleh Rakyat…… Jadi terima sahajalah kehendak rakyat…..kerana PM 1 Malaysiapun dipilih oleh Rakyat…. Sekarangni semua pemimpin Politik takutkan suara Rakyat, kalau tidak dahulukan rakyat, nanti mereka disingkirkan oleh rakyat, jadi mereka “Merakyatkan “ rakyat…… Itulah “ BESARNYA “ kuasa Rakyat……Apa apapun semuanya kerana rakyat……

Lagipun wajarlah Penjawat muhasabah diri, cuba fakir fikirkan semasa bekerja betul betulke kita bekerja…. Atau sebahagian masa kita – bersembang – membaca akhbar – minum dikantin – datang lewat – balik cepat – membuat tuntutan tidak menasabah – repot sakit sedangkan kita tidak sakit tetapi yang paling malang sekali “ Banyak bercakap tapi kurang bekerja “, kerjanya lain tidak, hanya memgampu dan membodek sahaja….. Walau apa pun ada jugak yang bekerja setulus hatinya…… maka halallah gaji yang dibayar oleh rakyat….. yang lain lain tak taule aku……

Apa yang paling malang sekali….. tidak amanah…… Saya sertakan secebis lapuran Ketua Audit Negera (KAN) tahun 2008 – Inilah sebahagian Penyelewengan yang dilakukan…… wajar mereka disingkirkan……. Apakata SPRM…… Siasat….. jangan tak siasat….. takan penyelewangan RM2,400/- Tan Beng Hock disiasat sampai mati….. penyelewengan ini tak siasat…… Kalau tak berani siasat letak jawatan…. Nanti orang kata makan gaji haram pulak………

Dilaporkan bahawa Kolej Kemahiran Tinggi MARA di Balik Pulau, Pulau Pinang telah membeli dua unit “laptop” jenis Acer Aspire pada harga RM84,640. sedangkan harga pasaran komputer berkenaan hanyalah sekitar RM4,500 seunit atau RM9,000 untuk dua unit.

Kolej berkenaan turut membeli 15 unit printer laser berjenama HP model P3005X pada harga RM7,722 seunit sedangkan harga pasarannya adalah RM5,000 seunit.

MARA turut membeli sejumlah RM358, 476 buku panduan mengajar (teaching manuals) sedangkan didapati buku-buku ini langsung tidak digunakan. Selain itu ia turut membeli software computer bernilai RM2.08 juta yang ia tidak perlukan.

Banyak lagi pendedahan dari laporan ini berhubung pembelian yang membazir dan menipu rakyat yang telah dilakukan oleh pihak MARA. Siapakah yang perlu dipertanggungjawabkan dalam hal ini?

MARA yang ditubuhkan untuk membantu, melatih dan membimbing orang-orang Melayu dan Bumiputera agar berjaya dibidang perdagangan dan industri rupanya menjadi lubuk melesapkan wang dan memperkosa amanah rakyat.

Ingatlah KUASA RAKYAT….. akan menyingkirkan sesiapa yang tak relevan lagi dalam mempokoskan “Merakyatkan” Rakyat…… Wassallam…….


No comments: