Waktu

Saturday, April 11, 2009

Apakah Motifnya Antantuya Sharibbu dibunoh...

Assalamualaikum………

Pada 09/4/2009 di Mahkamah Tinggi Shah Alam Selangor, Hakim telah mendapati 2 bekas anggota tindakan Khas Polis Diraja Malaysia didapati bersalah kerana membunuh dengan sengaja wanita Monggolia ANTANTUYA SHARIBBU pada tahun 2006. Oleh yang demikian itu mereka telah dijatuhkan hukuman gantung sampai mati.

Dalam artikal ini aku tidaklah menyentuh dan mempertikaikan keputusan Mahkamah, kerana aku tahu sesiapa sahaja yang mempertikaikan keputusan Mahkamah boleh dianggap sebagai “ Menghina Mahkamah “……..

Perseolan yang aku nak timbulkan dalam perkara ini ialah “ Kenapa 2 anggota Polis ini sanggup mempergadaikan nyawa mereka untuk membunuh wanita Monggolia ini “.

Di dalam sesuatu penyisatan, pehak Polis akan bertindak mengikut peruntukan undang-undang yang memberi kuasa kepadanya. Siasatan akan diperincikan daripada impak ditempat kejadian, pengumpulan bukti bukti fizikal, pengumpulan bukti dari bahagian forensik, dari pakar pakar berkaitan serta dari keterangan saksi saksi yang tiada dalam keraguan.Salepas bukti bukti diperolihi barulah pehak Polis akan menangkap orang yang disyaki melakukan Jenayah ini. Selepas selesai penyiasatan Kertas Siasatan dimajukan kepada Peguam Negara untuk tindakan Pendakwaan.
Undang undang memperuntukkan “ sesiapa yang melakukan pembunuhan dengan niat(sengaja) apabila dibuktikan pelaku Jenayah ini akan dihukum gantung sampai mati. Maka itulah yang terjadi kepada 2 bekas anggota tindakan khas ini. Pehak pendakwa telah berjaya membuktikan mereka terlibat secara lansong dalam pembunuhan ini manakala pehak pembela pula telah gagal menimbul keraguan melampaui manasabah (frima facie). Manakala orang yang disyaki sebagai orang perantaraan dalam kes sebegini jika mereka tidak berada sama-sama melakukan perbuatan ini, amat sukar untuk dituduh bersubahat. Jadi apa apa juga yang akan dan boleh diperkatakan kepada orang yang ada hubungkait adalah dianggap sebagai andaian sahaja. Penggunaan andaian dalam mana mana Mahkamah tidak boleh digunapakai sebagai keterangan bagi mensabitkan seseorang dalam pertuduhan.

Apa yang menjadi perseolannya sekarang, seluruh Rakyat Malaysia ingin tahu….. Kenapa mereka membunuh wanita ini dengan bagitu kejam dan apakah Motifnya…….

Perseolan ini masih belum terjawap……. Untuk menjawapnya perseolan ini marilah kita sama sama berdoa “ Apabila tali penggantung dipasang dileher dan saat kematian akan tiba, minta-mintalah mereka bersuara pada kali terakhir dengan memberitahu “ Orang yang mengarahkan pembunuhan ini dan motifnya “ Jika mereka juga tidak bercakap Rakyat malaysia tidak mengampunkan pengkianatan mereka yang telah memalukan semua rakyat dan Negara Malaysia…… Wallahualam.

1 comment:

Basuh Baju said...

setuju..dlm keputusan tu pun tak cakap kenapa altantuya dibunuh.. dan pendakwa raya juga dgn bangganya berkata 'tiada pihak lain' yg terlibat.. apa citer kan..