Waktu

Wednesday, April 22, 2009

Suatu hari di Hospital Manjung

Assalamaulaikum……
Pada 21hb April, 2008 jam 10.30 pagi aku bersama isteri pergi ke Hospital Sri Manjung untuk mendapatkan pemeriksaan rutin kesihatan 3 bulan sekali. Oleh kerana orang terlalu ramai aku dapat giliran nombor 261. Setelah menunggu hampir 3 jam barulah aku dapat berjumpa doctor . Keputusan pemeriksaan dapati gula dalam darah angka 7 dan selepas makan angka 11. pemeriksaan tekanan darah 130/80 dan sedikit kolestrol. Walau apapun Doktor berbangsa India kata kandungan gula dalam darah perlu dikurangkan ke angka 5 atau 6. Bila aku cakap angka 7 kira OK dahlah, tapi dia tak cakap apa apa dan suruh aku ambil ubat. Aku nampak doctor macam boring gile pasal orang ramai.

Kemudian aku pergile ke cawangan farmasi, sekali lagi orang ramai gile, masa itu aku tengok nombor kat skren 4121. Bila ku serah surat nak ambil ubat dapat nombor 4245, cuba bayangkan aku terpaksa tunggu 100 orang lebih baru aku dapat ubat, tetapi bila nombor keluar ramai orang tak datang, jadi cepatlah sikit aku dapat ubat, Aku pasti mesti ramai orang telah balik kerana boring telalu lama menunggu untuk mengambil ubat.

Sabenarnya kesah benar ini aku nak paparkan bagi membuktikan Piagam Pekanggan Hospital tidak menepati sasaran. Janji dan saranan Menteri Kesihatan untuk mendapatkan rawatan secepat mungkin dan terbaik hanya tinggal omongan kosong sahaja. Bila pilihanraya orang dah tak sokong depa,barulah sibuk cakap itu cakap ini untuk kebaikan rakyat, hasilnya ditakuk lama jugak. Pi Mai Pi Mai Tang Tu Jugak…. Tunggulah pilihanraya ke 13 suara rakyat akan menghukum mereka cakap tak serupa bikin ini………

No comments: