Waktu

Tuesday, August 11, 2009

Pak Menteri : Roti canai 40 sen

Assalamulaikum.......

Pada suatu malam, media letronik pengampu one Malaysia ada seorang Pak Menteri dengan muka sebal berkata ia akan mengusulkan satu Rang Undang Undang masa terdekat untuk mengawal Keuntungan Perniagaan berlebihan bagi kesejahteraan rakyat. Beliau memberi contoh harga Roti canai sepatutnya dijual dengan harga 40 sen kerana kos modal hanya 20 sen, bagitu juga tea tarikh sepatutnya harga 60 sen sahaja, berbanding harga sekarang satu keping harga Roti canai antara 80 sen hingga Rm1/- manakala tea tarikh satu gelas dengan harga Rm1.20 sen.

Pada suatu pagi akupun pergilah kesebuah Restoren Melayu yang aku kenali. Aku duduk dan minta Roti canai 2 keping kuah kacang dal dan Tea tarik gelas besar. Aku memang akui roti canai, kuah dan tea tariknya memang bes dan sedap. Ikulah perbualan aku dengan pekedai selepas selesai aku makan……

Aku : Abu (Nama samaran) tolong kira apa yang aku makan dan minum?..
Abu : OK…….harga 2 keping Roti canai RM1.60 sen tea tarik gelas besar
Rm2.00?...Jumlah Rm3.60 sen.
Aku : Tolong kira sekali lagi, takut kamu silap kira kot?...
Abu : Encek…. 1 keping roti canai 80 sen….. 1 gelas tea tarikh gelas biasa
Rm1.20 sen, kalau gelas besar Rm2.40 sen…
Aku ; En. Abu jangan marah ya, malam tadi dalam berita TV Pak Menteri
cakap roti canai sepatutnya harga 40 sekeping dan tea tarikh satu
gelas 60 sen……
Abu : Minta maafla encik, Pak Menteritu orang politik, dia bukan orang
peniaga,Kalau dia nak tau untung sikitke banyakke bukalah perniagaan
dahulu barulah dia tahu. Pak Menteri tu cakap ikut sedap mulut sahaja,
sekarangni gula tidak ada dipasaran, apa dia buat, bodoh punya menteri……
Aku : En. Abu aku minta maafle, aku ingatkan Pak Menteri cakaptu betul,
rupanya semuanya temberangje…..En. Abu Menteri macamni pun ada…
Oh one Malaysiaku…...
Abu : Depatu apa tau , bukan pernah susah macam kita…


Walaupun aku bukan seorang perniga, setidak tidaknya aku tahu juga kos buat roti canai bukan setakat tepong gamdum, tetapi meliputi bahannya saperti mentega, susu, minyak, kuah kari atau dal,menggunakan gas,. Kos kos yang lain, kedai kena sewa, api dan air, cukai perbandaran, cukai pendapatan, gaji pekerja, tetapi tak taulah pulak kalau Pak Menteri jumpa kedai pekerja dari kalangan Jin jamu telor sahaja, tak payah bayar gaji…Wallalhuallam….

No comments: