Waktu

Saturday, August 8, 2009

Saman "GMI" Publisiti murahan UMNO/BN

Assalamulaikum......
Pada 1hb. Ogos, 2009 lebih 10000 orang dari berbagai peringkat umur dan bangsa berhimpun di Kuala Lumpur bertujuan untuk berarak ke Istana Negara bagi menyerahkan memorandum pemansuhan ISA kepada DYMM Agong.Perhimpunan ini bertukar menjadi maha kelamkabut apabila pehak Polis diarahkan menyuraikan perhimpunan ini dengan menembak gas pemedih mata. Akibatnya suasana menjadi panic kucarkacir apabila orang ramai bertempiaran lari dan lebih 500 orang ditangkap kerana berhimpun tanpa permit…

Beberapa hari kemudian muncullah beberapa orang pemimpin UMNO dan BN di dalam Media masa dan letronik cuba menjadi hero dengan publisiti murahan mereka bersama peniaga untuk menyaman GMI bagi menuntut kerugian lebih 20 juta ringgit yang kononnya menanggung kerugian dan kerosakan harta benda akibat demontasi tersebut… Media letronik terutamanya TV3 setiap hari menyiarkan publisiti murahan ini supaya rakyat mempercayai apa yang mereka perkatakan …..Mungkin sebilangan rakyat tertanya tanya adakah saman ini boleh dilakukan atau hanya publisiti politik UMNO/BN yang mohon simpati dari kegagalan mereka untuk mendapat sokongan rakyat…..

Untuk memperjelaskan senerio ini, publisiti murahan ini pasti akan memakan diri sendiri. Peroses Saman perlu dibawa ke Mahkamah melalui persepsi Undang undang dengan mengemukakan fakta dan bukti kukuh dengan tiada sebarang keraguan. Mengintipitasikannya mesti melalui lapuran pakar dan dukumen yang disahkan oleh undang undang dan tidak boleh diperjemahkan melalui anggapan dan andaian semata-mata. Dalam setiuasi yang lain bukti yang mesti ada adalah pembuktian GMI itu wujud melalui peroses Pendaftar Pertubuhan….. Jika ini tidak boleh dbuktikan kes saman ini menjadi sia sia dan publisiti ini akan memakan diri sendiri…..

Seseorang pemimpin itu perlu bersifat profesional dalam semua tindakan dan keputusannya, tetapi kadangkala ada pemimpin yang sudah hilang arah sanggup berbuat apa saja walaupun dia tahu tidakannya itu tidak konsisten.

Pada suatu malam dizaman feudal ada seorang pemikir memandang kelangi,dia sangat kagum melihat berjuta bintang sedang berkerlipan diangkasa raya. Beberapa ketika kemudian sahabatnya berkata…. Adakah kamu tahu bintang bintang yang berkerlipan itu juga sedang memandang dan mentertawakan kamu….Wallahualam…...

No comments: