Waktu

Tuesday, August 18, 2009

Rasionalkah Teoh Beng Hock " Membunoh Diri "

Assalamulaikum/Selamat Sejahtera 1 dunia

Mungkinkah kematian Pembantu khas Exco Selangor Teoh Beng Hock pada 16hb. July, 2009 kerana membunuh diri?.....Apakah lojik sesorang yang hendak berkahwin pada hari berikutnya, tiba tiba membunuh diri?....Kenapa pula beliau perlu membunuh diri selepas disoalsiasat SPRM berkaitan salah guna wang peruntukan exco Selangor ?..... Kalaupun dia ingin membunuh diri, apa perlunya dia terjun di Palaza Massalam?..... banyak cara dan tempat lain yang ia boleh berbuat demikian yang pasti tidak banyak mengundang kontravesi. Perseolan inilah menjadi mestri dan kesedihan bakal isteri yang sedang mengandung serta Ibu bapa yang kehilangan anak yang tersayang. Adalah sangat malang kontravesi ini menimbulkan impak besar kepada Negara, intitusi kerajaan khasnya mencalar kreativiti SPRM sendiri.

Kematian ini pehak Polis telah membuka Kertas Siasatan di bawah pentafsiran “ Mati Mengejut (SDR)” yang mana susuncara dan hala kerjanya mengikut peruntukan yang digariskan dalam Kanun Acara Jenayah. Walau apapun disebabkan kematiannya dipertikaikan “ Satu enkues “ di hadapan Majistret telah dibuat bertujuan mencari titik tolak dimana kebenaran dan Lojiknya beliau “ Membunuh diri “ Mungkin kita sedang dan akan menunggu apa apa jua yang keputusanya barangkali boleh memuaskan hati semua orang….

Rialitinya sesesorang yang diberikuasa oleh Undang Undang untuk mengendalikan Kertas siasatan,samestinya bersikap perfesional dan bermetelamat untuk MENEGAKKAN KEADILAN. Sesorang yang disoalsiasat sama ada yang disyaki, saksi saksi ,pegawai penyiasat tidak berhak memaksa mereka memberi keterangan. Pegawai Penyiasat yang bijak akan menggunakan kepakaranya dan bukan dengan cara yang tidak bertemadun bagi mendapat apa apa juga bukti yang membolehkan seseorang dituduh di Mahkamah. Membuktikan seseorang itu sama ada bersalah atau tidak, bukan terletak ditangan pendakwa, tetapi di bawah kuasa hakim atau Majistret yang menghakimi sesuatu kes…..

Bagi mengembalikan keyakinan Rakyat terhadap SPRM, POLIS atau lain lain penguatkuasa Undang Undang yang lain perlu bertindak mengikut lunas Undang Undang dan Perlembagaan Persekutuan…. Mesti bertindak dan kelihatan ADIL kepada semua pehak tanpa mengira apa setatus dan fahaman mereka…… Seseorang yang melakukan kesalahan itu, walaupun ia terlepas atas sebab sebab kebijaksanaan memputarbelitkan fakta….. tetapi satu kotak kecil memorinya tetap tersimpan hingga ke akhir hayat bahawa “ Aku sabenarnya melakukan kesalahan itu “ . Bagi yang beragama Islam hari ini mungkin anda bergembira….. tetapi anda tetap bersalah dan berdosa selagi orang yang diinaya tidak memaafkannya. Andainya tidak tunggulah balasan ALLAH tetap akan tiba….. Sesungguhnya janji ALLAH itu maha benar…… Wassallam….

No comments: